Klubbens obemannade stationer


Repeater  R0/RV48 - Tx 145.600 MHz  /  Rx 145.000 MHz   Kolmården

   














Klubben har ett 2 m repeatersystem
med en sändarposition och upp till åtta submottagarpositioner. Sättet med flera submottagare utplacerade i Norrköpings omgivning kallas för Diversitysystem vilket innebär att mottagarutrustningen vid sändaren väljer den bästa länkade insignalen på 145.000 MHz bland alla utplacerade submottagare som tar emot den aktuella signalen. 


Sändaren sänder på 145.600 MHz från en mast i Kolmården ca 160 m.ö.h. med ca 80 watt och är rundstrålande.


En mottagare finns vid sändarstationen och har en riktverkan mot sydost. För närvarande är 6 submottagare utplacerade med rundstrålande mottagning:

   - Kolmården. I en mast i en bit från sändarmasten.
   - Nelinsgatan. På hustaket till klubblokalen i Norrköping

   - Finspång. På ett höghus i Hårstorps området.

   - Arkö. I radiomasten vid sjöräddningsskolan.

   - Nyköping.  I masten på vattentornet i Nyköping.

   - Katrineholm*1. I FROs mast på radiotornet 


Dessa submottagare länkar mottagen 145.000 MHz signal till Kolmårdssändarens mottagarsystem via 70 cm bandet.

Repeatersystemet kan startas via en 1,5 sek lång 1750 Hz ton eller via en DTMF 5 ton.

Sändaren skickar även ut en subton på 107,2 Hz när någon signal tas emot e.g. när någon brusspärr är öppen. Detta gör det möjligt att använda så kallad "tyst lyssning" eller styrning av lokal crossbandsrepeater. 

Länk till Teknisk beskrivning

OBS!
*1) Subrepeatern i Katrineholm är försedd med 1750 Hz filter. Pga att Eskilstuna använder intilliggande kanal. Det går därför inte att öppna Norrköpingsrepeatern med 1750Hz i trakterna av Katrineholm. Använd DTMF 5.  




 Repeater RU0/RU368 - Tx 434.600 MHz / Rx 432.600 MHz    Östra Eneby 

 

 


Klubben har även ett 70 cm repeatersystem med en högt placerad antennposition.

Repeatersystemet kan startas via en 1,5 sek lång 1750 Hz ton eller via en DTMF 5 ton.


Sändaren skickar även ut en subton på 107,2 Hz när någon signal tas emot e.g. när huvudrepeaterns brusspärr är öppen. Detta gör det möjligt att använda så kallad "tyst lyssning" eller styrning av lokal crossbandsrepeater.

 




APRS station
Klubben har en APRS Digi/Igate-station i klubblokalen. Den fångar upp paket från innerstaden direkt och även från omgivande digipeaters och arbetar på den internationella frekvensen 144.800 MHz.
APRS-antennen sitter på klubblokalens tak lokalt i Norrköping.




Radiofyr UHF

Sedan i slutet av 2008 är fyren SK5BN/B igång och sänder signalen SK5BN/B
JO88LL sedan 15 sekunder ton med en uteffekten på 10 W på frekvensen 432.428 MHz. Därefter 10 sekunder ton med 1 W. Därefter paus på 15 sekunder. Sen börjar det om igen.
Detta sänds ut igenom två horisontellt rundstrålande stackade vårgårda dipoler.
Kollar man på APRS och söker på signalen SK5BN-2 så ser du var i JO88LL fyren sitter.
Fyren sitter 40 meter över mark och 49 meter över havet.
Lyssnarrapporter tas emot på:  Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den




EchoLink
För info om EchoLink.   Klicka här

 

Solar Terrestrial Data


Created by PA4RM
SK5BN.se - Norrköpings Radioklubb, Copyright