Månadsmöten och andra aktiviteter

Här följer en historik över rubriker på våra månadsmöten:

2024

• 8 januari kl 19 Månadsmöte om den geostationära satelliten med amatörtjänsten QO-100
  • 19 februari kl 19 Årsmöte
  • 4 mars kl 19 Månadsmöte. Om fjärrstyrning med https://wfview.org/

• 16 januari kl 19 Månadsmöte. Icom IC705 och strömförsörjning av flygplan m.m.
  • 27 februari kl 19 Årsmöte
  • 13 mars kl 19 Månadsmöte. FGQ berättade om delar av tiden på SVT och olika tekniska lösningar.
  • 17 april kl 19 Månadsmöte. Totalförsvarsinformation
  • 8 maj kl 19 Månadsmöte, Radiokommunikation och signalering på ubåtar
  • 21 maj Söndag Fieldday Himpan. Kl 10, se separat info nedan.
  • 12 juni kl 19 Månadsmöte Totalförsvarsinformation del 2
  • 19 augusti Lighthouse-aktivitet. Inställd p.g.a. sjukdom.
  • 4 september Månadsmöte/fieldday/upptakt i Kolmården med besök på FROs Kronberget och annan plats med planeringen för framtida aktiviteter. Klubben bjöd på grillat.
  • 2 oktober kl 19 Månadsmöte. Demonstration av 10 GHz-utrustning samt genomgång av utrustning skänkt av SM5CBC dödsbo.
  • 6 november kl 19 Månadsmöte. Uppstart antenn-workshop. Teori samt planering för bygge och tester av antenner.
  • 4 december kl 19 Månadsmöte. Glögg och klubbstationen m.m.

• 10 januari - Digitalt möte
  • 21 februari - Årsmöte
  • 7 mars - Månadsmöte med SM5GXQ om SVXLink
  • 4 april - Månadsmöte, bland annat om 630m.
  • 9 Maj kl 19 - Månadsmöte - WSPR och demo av variometer
  • 29 Maj Söndag - Fieldday på Himmelstalund. Start ca kl 10 vid parkeringen vid badet. FRO deltog med MOLOS-vagn. Vi körde kortvåg och testade antenner.
  • 13 Juni kl 19 - Månadsmöte - Fågelskådning som radioamatör (mottagning och analys av frekvenser 1-10kHz) och information om FROs MOLOS-verksamhet.
  • 13 augusti Upptakt hemma hos ordförande Andreas. Start kl 13:00.
  • SÖNDAG 21 Augusti - Lighthouse Weekend. kl 09 Mem.
  • 5 september kl 19 Månadsmöte. Se mejlutskick om ändrad lokal.
  • 3 oktober kl 19 Månadsmöte. Nyinvigning av vår lokal med tårta. FGQ visar bilder från 2 st QTHn. Vi planerar även för ommöblering i lokalen. Vi hjälps åt att komma med bra idéer! Kanske shacket ska vara i stora lokalen istället?
  • 15-16 oktober Klubben hjälpte till med JOTA hos Östra Eneby Haga scoutkår. Vi körde med SI5EH och kunde köra ca 20 st QSO, mest med svenska JOTA-stationer på 80m.
  • 22 oktober SM5-möte i Norrköping
  • 7 november kl 19 Månadsmöte. Hemautomation och solceller. Extern gäst inbjuden. Niclas MAC berättar även om inkoppling för mätning på elmätare.
  • 19 november Loppis
  • 12 december kl 19 Månadsmöte. FQG visade arduino-projekt (elmätare och wspr-sändare) samt bilder på mastnedtagning. Lussefika!

• 11 januari - Föredrag om cybersäkerhet
  • 8 februari - Årsmöte.
  • 1 mars - Digitalt månadsmöte - Analog och Digital Radio – en jämförelse mellan SvxLink, DMR, D-Star och YSF.
  • 12 april - Digitalt månadsmöte - Cyberhotet
  • 3 maj - Digitalt månadsmöte - Uppbyggnaden av JRCC
  • 7 juni - Digitalt månadsmöte - 69 MHz - vår nya avdelning
  • 21 augusti - Fyrhelg och höstupptakt, samling kl 10 i Mem. Se separat kallelse.
  • 6 september - Klubbmöte INSTÄLLT!
  • 4 oktober - Klubbmöte
  • 9 november - Klubbmöte med föredrag om 122GHz och andra höga frekvenser. OBS! Ändrad dag!
  • Radiomässa 2 oktober
  • 6 december - Klubbmöte med adventsfika