Vad händer i klubben?

Vår viktiga R0/RV48 är fortfarande mycket tveksam i funktion. Det gjorde att kvällens radiotrafiknät genomfördes på vår 70 cm-repeater istället. Det checkade in en handfull medlemmar så några kunde till min stora glädje noteras i loggen. Teknikgruppen arbetar intensivt med att montera upp vår viktigaste mottagare på en ny plats då vi har lyckas få till ett avtal för inplacering på ett förstklassigt QTH. Vi kommer inom kort kunna njuta av att sitta på en av de bästa mast-siterna i regionen. Under arbetet nu är dock funktionen för R0:an kraftigt reducerad, eller helt nere. Det är mycket beklagligt men detta jobb är beroende av så många olika parter så det tar lite tid. Håll ut, snart är R0:an åter i etern. Fram tills dess går det utmärkt att använda vår 70 cm RU368 som en kommunikationskanal. Vi kommer även hålla våra radiotrafiknät där till ordningen är återställd.

Verksamhet. Vi lever på vår verksamhet som förening och nu lägger styrelsen ett program för hösten. Vi kommer ta pandemins villkor och risker på stort allvar i denna planering men en del möjligheter till fysiska träffar kommer finnas. Nu närmast planerar vi genomföra ett öppet hus den 16/9 på klubbens nyaste tillskott. Vi har fått ta över ett mycket intressant QTH i Katrineholm. Det är ett gammalt luftvärnstorn nära centrala Katrineholm som bjuder på fri sikt i alla riktningar samt goda möjligheter till att köra radio. Det finns utrymme i två plan för samvaro och radioutrustning samt en rejäl mast med allsköns antenner redan monterade. Har finns utrymme för att växa i radiointresset och för medlemmarnas experimentlust. Vi ordnar med samåkning från Norrköping för de som önskar och vill men det går bra att köra ända fram till tornet. Vi öppnar 18:00 och tänder en grill för lite utspisning av besökarna. Jag hoppas många av er kan och vill komma och besöka denna spännande plats.

Under kommande vecka har vi ett digitalt styrelsemöte för att lägga en plan och kommer ha fokus på att återta tappad mark. Under våren har vi varit förlamade av denna pandemi men den är här för att stanna ett bra tag till så vi behöver hitta andra sätt och vägar för att kunna fortsätta utvecklas i vår hobby.

Med bästa radiohälsningar SA5JAR - Andreas